Sportsklubbens historie

Alle klubber har sin historie. Falk sin er unik, ihvertfall for oss som er blå i sjela og som har vokst opp med marineblå drakt. På denne siden kommer det gode gamle Falk minner, viktige sider av Falks historie og gamle bilder som sier mer mye mer enn 1000 ord…

En ny klubb blir til … 23 september 1917

Tidlig på 1900 tallet ble fotballen organisert i Horten. Ørn ble stiftet i 1904, men her var det ikke plass til alle, så løkkelag, bydelslag og gatelag måtte spille på byens mange løkker – for idrettsplassen fikk de ikke adgang til. To av disse gatelagene fra Rustadgata og Langgata (kalte seg «Pil Bekerbakken» og «London Brothers») ble enige om å møtes i losjelokalene 23 september med hensikt om å danne en ny klubb i by. Idrettsklubben Falk ble stiftet denne dagen, for byen trengte tydligvis mer enn bare et fotball lag…..

”Husmannsgutter”

Falkane fikk det imidlertid ikke så lett. Å få bruke treningsanlegget Lystlunden var en lang prosess. Omsider fikk Falk tilgang til banen, men ikke fasilitetene som dusj og garderober. Dette var forbeholdt Ørn og evt gjestende lag. Falk fikk tildelt en redskapsbod i nordenden av banen. Dette skuret fikk tilnavnet ”Falkbua”, og Falk guttene ble hetende ”Husmannsgutter” på folkemunne.

Historiens første lokaloppgjør!!!

Det at Falkane ble kalt Husmannsgutter og fikk tildelt et skur i Lystlunden gikk imidlertid ikke inn på guttene som snart skulle sette seg i respekt på banen. Mange måtte få bite i seg bemerkninger de hadde slengt til Falkane i tide og utide….

En av de første fotballkampene til Falk gikk mot ærverdige Tønsbergkammeratene, en kamp Falk vant 7-3. Dette førte til at Ørn gjerne ville ha en kamp mot sine naborivaler. Det skulle de ikke ha gjort for når dommeren blåste av hadde Falk vunnet 2-1. Historiens første nabokamp ble altså vunnet av et lag som knapt hadde spilt sammen et år!

(Tekst hentet fra boken Idrettsklubben Falk 1917 – Sportsklubben Falk 1987 Jørgensens trykkeri -Redigert av Rune Sørsdal)

Første landslags-Falk Arne Lund. Spilte 10 sesonger i Falk, debuterte på A laget som 15 åring og scorte 198 mål på 198 kamper(!). Arne Lund spilte sin siste sesong i Falk i 1962, og savnet av stor-scoreren ble stort.